Mi-aș fi dorit să pot spune că am găsit în cadrul MWC 2022, mașini spectaculoase ca-n alți ani, însă din păcate contextul nefavorabil al pandemiei, combinat mai nou cu un război din care toată lumea va avea de pierdut, a făcut ca lucrurile să fie ceva mai diferite anul acesta.
Dacă în alți ani producătorii ne răsfățau cu concepte mind-blowing și mașini care îți tăiau răsuflarea la vederea lor, ei bine anul acesta Fisker s-a bucurat de toată atenția pe parte auto, căci producătorul american a fost singurul prezent la târg pe această nișă.
Poate că brandul nu-ți sună cunoscut, dar Henrik Fisker, este un nume cunoscut în industria auto, în special în State. Și asta datorită modelului avangardist Fisker Karma, unul din primele autoturisme plug-in hybrid, lansate în 2008. Totodată numele lui Henrik Fisher este asociat și cu începuturile Tesla, atunci când el și Elon Musk erau parteneri și acesta s-a ocupat de designul Model S, electrica ce avea să îl aducă pe Musk în topul miliardarilor. Cei doi s-au separat, din câte am înțeles a existat și un proces la mijloc, proces pierdut de Tesla. De atunci Fisker a tot încercat să devină un competitor redutabil pentru Tesla. Astfel a lansat, Fisker Karma, a atras investitori în firma sa, însă totul s-a terminat cu un faliment de zile mari, fabrica fiind vândută chinezilor, Fisker păstrând doar brandul.
O decadă mai târziu Fisker revine iarăși în atenția reflectoarelor prezentând la CES 2020 conceptul unui SUV-ul electric ,Fisker Ocean pe care l-a prezentat ca fiind cel mai sustenabil automobil din lume, dând ca termen de lansare 2022. Conceptul a fost bine primit, iar în cadrul MWC de anul acesta am putut vedea mașina, care însă nu este finalizată, dar despre care producătorul susține că va fi lansată în noiembrie 2022.
Fisker Ocean este desenată în California, dar va fi produsă în Austria, la Magna Ștaer și în teorie ar trebui să concureze cu Tesla Model Y, WW ID 4. Ba chiar se pare că va fi capabilă să se conducă singură căci are la exterior o mulțime de camere, chiar Lidar pe față și pe spate.
Mașina arată bine, chiar foarte bine. Cu un design futurist ce duce cu gândul la Ocean, după cum îi este și numele. Se vrea a fi un SUV compact cu o autonomie de invidiat, ce ar ajunge până la 630 km în varianta de top.
Seria Ocean include 3 modele: Fisker Ocean Sport, Ocean Extreme și Ocean Ultra, iar prețul de plecare ar fi de 41.900 euro(fără programul Rabla Plus apropo) pentru varianta Sport, un preț extrem de bun pentru un SUV electric. Diferența între cele trei modele se simte la baterie și la motoare, căci versiunea de bază, cea SPort primește doar un motor și va avea o autonomie undeva la 400 km, în timp ce în cazul celorlalte două opțiuni vedem câte două motoare electrice, și baterii care să asigure 547 km autonomie pentru varianta Ultra și 630 pentru opțiunea Extrem.
Pe lângă detaliile tehnice, Fisker Ocean se dorește a fi și cel mai sustenabil autoturism din lume. Mașina vine cu roți generoase, pe 20 inch, cu jante realizate din materiale reciclabile, plafonul panoramic este de fapt un panou de sticlă cu fotovoltaice, despre care momentan nu avem informații cât ar produce. Plafonul este glisant, astfel încât să îți ofere posibilitatea din când în când să te simți de ce nu cam ca într-o decapotabilă sau să te bucuri de un cer înstelat într-o seară de vară.
Portbagajul este suficient de generos pentru o familie. Ce mi s-a părut interesant aici este faptul că modelele Ultra și extreme pot și coborâte toate geamurile, inclusiv cele mici din spate și luneta. Așadar, dacă ai produse lungi, pe care vrei să le cari cu mașina, SUV-ulețul acesta este gândit să te ajute în acest sens.
La interior design-ul este elegant aș putea spune, materiale premium, o combinație de alcantara cu textil și un plastic calitativ, cu un bord minimalist. Avem o consolă centrală de 17 inch care poate fi folosită atât în mod portret cât și în mod landscape. Poziția la volan este foarte confortabilă, chiar și în spate ai suficient loc.
Deocamdată varianta expusă la MWC nu era cea finală, dar producătorul susține că în noiembrie va începe producția, urmând ca din 2023, mașina să ajungă pe mâna celor care au comandat-o.
Mi-a plăcut SUV-ul electric și cred că ar avea șanse să devină o mașină extrem de competitivă pe această nișă dacă vom vedea tot ceea ce promite pe hârtie la prețurile afișate la târg.